Met de terugkeer van bejubelde maps zoals Highrise, Rust en Afghan biedt het spel zeker entertainment binnen de vertrouwde sferen van Call of Duty. Het voelt echter meestal als een opgewarmde versie van de game van vorig jaar, in plaats van een fris nieuw aanbod. Er zijn enkele prijzenswaardige aanpassingen aan de gameplay-mechanica, maar een teleurstellende progressiemodificatie draagt niet significant bij aan de ervaring. Het lijkt erop dat spelers zich mogelijk niet zo beloond voelen als ze zouden verwachten gezien de tijd die ze besteden aan spelen.
Modern Warfare 3 werd ontwikkeld in anderhalf jaar door Sledgehammer, de helft van de typische ontwikkeltijd voor een nieuw Call of Duty-spel. Dit kwam naar verluidt doordat Modern Warfare 3 in eerste instantie was bedacht als een uitbreiding op Modern Warfare 2. Als je de multiplayer van Modern Warfare 3 als een verzameling nieuwe kaarten beschouwt, valt het niet erg tegen. Rust, Afghan en Highrise hebben naadloze gevechtsscenario's op korte afstand en uitstekende sluipschutmogelijkheden geboden, wat zorgt voor een aangename game-ervaring.
Aan de negatieve kant voelen sommige kaarten zoals Quarry enorm groot aan voor 6v6 wedstrijden, met schermutselingen die vaak plaatsvinden over langere en bredere paden. Ondanks deze tekortkomingen, is de algehele ervaring over de 16 kaarten acceptabel. Wat betreft bewegingsdynamiek, overtreft Modern Warfare 3 zijn voorgangers, met name met de terugkeer van slide canceling. Deze manoeuvre stelt spelers in staat om momentum te behouden, headshots te ontwijken en tegenstanders te desoriënteren, waardoor de competitiviteit van 1v1 gevechten over de kaarten wordt verbeterd.
Wat toekomstige ontwikkelingen betreft, is het bemoedigend dat Sledgehammer snel de reactietijd heeft aangepast om de Tacticsche Sprint na slide canceling opnieuw te activeren. Dit soort vloeiende reactie doet een belovende toekomst vermoeden voor de Modern Warfare-serie.
Kortom, hoewel de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare 3 leuk is en comfort-food gaming biedt, voelt het meer als een uitbreiding van Modern Warfare 2 dan als een unieke iteratie. Het is aan de spelers om te beslissen of het aan hun verwachtingen voldoet, in lijn met de prestige van de Call of Duty-franchise.
Terug